Asi jste si už všimli menších změn na Tichém koutku. Přibyla stránka “o mně” a stránka o tom, co umím (a ještě přibydou další, protože toho umím víc). V poslední době jsem se naučila a uvědomila si nové věci, posunula jsem se zase o kousíček dál, hledám další možnosti (a moje hledání směřuje k určitému cíli), a tak přehodnocuju to, co už mám a dělám. Třeba tento blog. Připravte se na menší změny.
V poslední době se hodně zabývám tím, aby se čtenáři na moje weby vraceli a bylo jich čím dál víc. Jistě, základ je psát dobré články. Ale není to všechno, už jen proto, že dobré články píše strašně moc lidí.
Snažím se, aby byly weby vidět. Profíci tomu říkají SEO. Čtenáři hledají weby pomocí vyhledávačů a dobré SEO znamená, že vyhledávače váš web znají, líbí se jim, a proto ho nabízejí jako jednu z odpovědí na otázky hledajících lidí, nebo ještě lépe, nabízejí ho jako první odpověď. Posílají ty lidi přímo k vám.
A tak se snažím zjistit, v čem ta SEO magie vězí. Jsou to samá kouzla – lingbuildingus maximus, keywordus et metadata supermus, activitus socialnetworkus a další. Jenomže…
Jenomže ti největší mágové tvrdí, že SEO žádné čáry nejsou. Že jde jen o dvě věci: aby web technicky vyhovoval vyhledávacím robotům a aby ve všem vyhovoval návštěvníkům. Což mě samozřejmě posílá zase na začátek a ukazuje mi, že se musím ještě hóóódně učit.
S roboty to zase tak těžké není. V současné době si vystačí s responzivní šablonou, čitelným kódem a taky jim nesmíte zakazovat vstup. Navíc se při turistice skrz web musí nějak orientovat, takže potřebují mapu (sitemap), (meta) značky a seznam pamětihodností (keywords, strukturovaná data).
S návštěvníky je to těžší. Taky se musí na webu dobře orientovat. Navíc prý hledají kvalitní obsah. Co to ale znamená? Pěkně napsané články? Hezké obrázky? Jak už jsem napsala na začátku, není to všechno. Vlastně je to jenom třešinka na dortu. Pokud nejste oblíbený spisovatel nebo malíř.
Návštěvníci hledají… přesně to, co hledáte na webech i vy. Originální myšlenky. Jedinečné zkušenosti. Správné rady. Rychlou pomoc. Reálnou inspiraci. Sdílené know-how. Informace nebo aplikace, které řeší problém, kvůli kterému se pustili do hledání. Jak prosté.
Ne, na to jsem nepřišla já, ale Marek Prokop. Jeho dva články (spolu s dalšími prostudovanými články + uvědoměním si, co vlastně znamenají první 3 kolonky v Lean Canvas) se staly skvělou odpovědí na mé otázky. S díky sdílím odkazy:
Takže ode dneška trošku měním způsob, jakým přemýšlím o tom, co píšu. Jasně, dál se budu snažit, abych psala zajímavě a čtivě a web byl i hezký na pohled. Ale budu dávat větší důraz na to, aby byly texty přínosné pro čtenáře. Aby celé weby byly přínosné pro návštěvníky a pomáhaly jim řešit jejich problémy. (Ne že bych na vás dřív nemyslela. Jen jsem si to tak jasně neuvědomovala.)
Hodně plánů mám hlavně s Jiným proudem. Nechci ho nějak zásadně měnit, protože se mi jen potvrdilo, že moje sny o tom, jak má jednou vypadat a fungovat, jsou dobré. Má to být web, který na jednom místě shromáždí praktické informace pro lidi, kteří žijí a staví alternativním způsobem. Pokulhává ale realizace a to bych určitě chtěla napravit.
Pár novinek chystám i pro Tichý koutek. Asi jste si všimli, že se z knižního blogu trochu proměnil na pracovní. Ještě to chci promyslet, ale nové směřování se mi docela líbí. Chci tu dál sdílet svoje zkušenosti a znalosti.
Zkrátka nepřijdou ani knihomolové, pro které už chystám seznam všech nobelistů. Sice jsem to plánovala už dřív, ale teď to vidím jako prioritu. A nejspíš se pustím i do dalších nápadů, které jsem zatím ani nezačala realizovat (historie literatury/literární směry, místa spojená se spisovateli) nebo ve kterých jsem zatím jen na začátku (filmy podle knih).
Jaká novinka by nejvíc zaujala konkrétně tebe?
Připoj se k diskusi
2 replies to “Jak získat čtenáře aneb SEO není magie”
Hezký den, musím to napsat – je tak osvěžující číst články, které mají hlavu a patu, které jsou bez chyb, a které “přemýšlí”! Jinými slovy – je osvěžující číst vaše články. 😉 Jsem tu poprvé, ale určitě se sem zase vrátím.
ou, to se tak pěkně čte, moc děkuji za pochvalu a budu se snažit nezklamat 🙂