Pro autory: propagace, influenceři a cílová skupina

Knihu nestačí jen napsat. Aby splnila svůj účel, tedy byla čtena, je potřeba ji vydat a následně dostat ke čtenářům. Ve světě, kde vítězí nabídka nad poptávkou, to znamená jediné: udělat knize reklamu. Jak a kde? Ale hlavně pro koho? A jak k tomu využít tzv. influencery?

Reklama

Wikipedie praví, že “reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje”. Nejde vůbec o nějaké klamání, jak se často domnívá “selský rozum”.

Důležité je slovo “propagace“. Nechám opět zaznít wikipedii: “propagace je cílené oslovení kupujícího, ke kterému je směřované určité sdělení”. Nejde o lhaní. Jde o komunikaci se zákazníkem. Sdělením pro zákazníka je prezentace toho, co mu náš nabízený výrobek nebo kniha přinese – komunikace důvodů, proč by si měl právě naši knihu koupit.

Co mu dá četba naší knihy? Jak se při čtení bude cítit? Přivede ho to na zajímavé myšlenky? Rozveselí nebo pobaví ho? Objeví originální příběh nebo nové světy? Obrátí mu život vzhůru nohama?

Cílová skupina

Nejdřív ale musíme zákazníka najít, nebo spíš přijít na to, kdo naším zákazníkem může být. Zapomeňte na to, že by byla pro všechny – není. Je spíš pro mladé? Pro hospodyňky? Pro lidi, kteří mají rádi zvířata a přírodu? Pro vzdělanější? Pro mainstream, či pro lidi, kterým příliš současný systém nevoní?

Cílovou skupinu můžete definovat i negativně. Vaše kniha třeba určitě nebude zajímat ty, komu při zkratce LGBT vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Nebo ji nemá cenu nutit veganům či křesťanům, protože hlavní hrdina si nejraději pochutnává na steaku poté, co s radostí vypálil kostel…

Pokud máte v knize něco specifického, můžete to přidat. Třeba v mé knize hrají důležitou roli pohanské rituály. A hlavní hrdina se učí, jak dělat hliněné omítky na přírodních stavbách. Moje publikum tedy budou příznivci přírodních staveb a novopohané, obecněji lidé, kteří hledají cesty mimo současný mainstream.

Influenceři

Jak ale vaši knihu do cílové skupiny dostat? Nejjednodušší to budete mít v případě, že jste sami členem své cílové skupiny a jste v ní už dostatečně známí, i když třeba kvůli něčemu jinému, než je psaní knih. Stačí se ve skupině ozvat. Nebo na vlastní sociální síti, kde máte svoje fanoušky. Možná už na tu knihu od svého guru toužebně čekají.

Předpokládejme ale, že sami zatím takovým potenciálem nedisponujete. Nemáte zatím takový vliv, abyste mohli oslovit větší skupinu lidí. Co teď?

Obraťte se na lidi, kteří takový dosah mají. Nazývají se influenceři. Ne, zdaleka nemusí jít pouze o vykroucené blondýny z instagramu. Spíš vůbec ne – tyto influencerky sleduje jejich publikum z jiných důvodů než proto, aby jim doporučovaly kvalitní literaturu. Můžou to být třeba mistři v nějakém oboru nebo obecně opinion leadeři – lidé, jejichž slova dokážou ovlivnit veřejné mínění, píšou blogy, knihy, zvou si je do médií.

Vaší velkou výhodou je znalost cílové skupiny. Předpokládám, že ji znáte, nebo se dokonce sami do skupiny počítáte. Proč by ostatně někdo psal knihu o tématech, které ho samotného nezajímají? Zkuste popřemýšlet, kdo je ve skupině autoritou. Kdo je autoritou pro vás. Od koho byste si nechali doporučit zajímavou knihu. A zároveň kdo funguje online, píše o sobě a svých názorech na sítích, má sledovaný profil na facebooku či točí videa na YouTube.

Nejsnazší přemýšlení budou mít ti, kdo cílí na mladé. Takových influencerů je spousta. Zkuste si mezi nimi vybrat spíš několik menších, ale o to zapálenějších (a tedy důvěryhodnějších pro publikum a zároveň pravděpodobně levnějších pro vás), než jednoho velkého.

Pokud cílíte na jiné skupiny (např. milovníky přírody, vzdělané, starší…), možná budou jejich influenceři fungovat méně online – nebudou točit videa, psát denně několik statusů na FB ani dávat selfíčka na IG. I tak musejí mít nějaký kanál, kterým zprostředkují svoji pozitivní zkušenost a svoje doporučení pro vaši knihu, nebo vás podpoří jako autora a člověka.

Zadarmo, či za peníze?

K článku mě vyprovokoval spor ve skupině Odstartujte svoji knihu. Jedna strana tvrdila, že takový influencer si má vzít výtisk knihy, napsat na ni recenzi a zpropagovat ji, to vše zdarma – prý aby zůstal objektivní.

Já tvrdím, že když něco chci (a chci toho hodně – využít pracně vybudovaný vliv + jeho čas věnovaný recenzi nebo představení mé knihy), mám za to nabídnout adekvátní odměnu. Pro některé influencery tou odměnou může být pouze výtisk knihy. Pro některé peníze – potom je na vás, jestli se vám to vyplatí a jestli to případně nějak nekoliduje s vašimi hodnotami.

Jen chci podotknout, že si automaticky nekupujete pozitivní, nadšenou recenzi, i když je to zvykem. Žádný (příčetný) člověk, jehož slovo a doporučení má mezi jeho diváky / čtenáři nějakou váhu, by nedoporučoval něco, o čem by nebyl přesvědčený, že si to doporučení zaslouží. Nachystejte se proto na to, že až si vaši knihu přečte, sdělí svým sledovatelům svoje dojmy podle pravdy… no, možná vám trošičku přidá a nebo alespoň zůstane taktní při vypočítávání nedostatků… ale nemusí to tak být. Nezaplatili jste si chválu, zaplatili jste si uživatelskou recenzi.

Jak se tedy vyhnout hejtu? Protože jsem sama dělala recenze (za výtisky / výrobky, of course), prozradím vám, že nejbezpečnější je influencerovi knihu předat s tím, že POKUD se mu bude líbit, ať ji doporučí. A pokud ne, ať se na to raději vykašle a nikomu o ní nic neříká. Uleví se tak nejen vám, ale i jemu. Nikdo normální se v hejtování nevyžívá.

Kam dál?

Tento článek popisuje jen úplné základy a je sepsaný pro začátečníky na základě diskuzí ve skupině Odstartujte svoji knihu. Pokud chcete vědět o propagaci online víc, zkuste třeba knihu Jak na sítě od Elišky Vyhnánkové a Michelle Losekoot, která byla zrovna včera nominovaná na Křišťálovou lupu v kategorii Marketingová inspirace.

Líbilo se? Pomohlo? Sdílej!

Chci napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *