Za devatero horami a devatero potůčky s blatouchy a devětsily stojí domeček. Maličký domeček o dvou maličkých místnostech a s jednou miniaturní kuchyní s kamny na dřevo. Do toho domečku vede plynová trubka, která napájí dvoje stařičké vafky. Tedy napájela, než mi pan plynař jedny z nich odstavil a u druhých dal varování, že asi už taky moc dlouho nevydrží.
To ale není ten problém. Onu první místnost budu rekonstruovat, na bydlení mi zatím stačí ta druhá (ta nejmenší, pouhých 12 m2) a kuchyň. Vytápění té první začnu řešit až po rekonstrukci a ještě ani nevím, jestli zůstanu u plynu, nebo to bude něco jiného, zatím je v ní prostě zima. Nicméně tu malou vytápět chci.
Proto jsem také neváhala a jako čerstvý majitel požádala o přepis přes formulář na stránce www.rweprepis.cz (“přepisy při stěhování, dědictví i pronájmu snadno, rychle a pohodlně”). Všechny ostatní přepisy mi totiž předchystala paní z realitky, tohle bylo jediné, co jsem řešila sama. Asi jsem si na to ale měla vzít odborného poradce…
Ve formuláři mě čekaly dvě nemilá překvapení: zaprvé nešlo nastavit menší měsíční platbu než 970 Kč. Zadruhé mi to na konci oznamovalo, že mi plyn pustí za 2 týdny. V té době ale ještě v noci mrzlo a já nechtěla zůstat u vychládajících kamen.
Volala jsem proto zděšeně na RWE zákaznickou linku, kde mě paní uklidnila, že plyn samozřejmě proudí stále, jen mi to za 2 týdny přepíšou. A ještě mi poradila, abych podepsanou smlouvu nakonec naskenovala a poslala meilem, protože tuto možnost v možnostech nemají. Super!
Celá šťastná jsem to tak udělala a do meilu připsala, že nesouhlasím s navrhovanou platbou, jelikož primárně topím dřevem a vůbec se mi to zdá nějak moc. Jenomže to jsem ještě netušila, že RWE má moje požadavky na háku, hlavně když platím… A čím víc, tím líp.
Když mi po nějaké době došel (bez jakékoliv reakce) rozpis plateb a na každý měsíc tam bylo oněch 970 korun, docela jsem se naštvala. Rozhodla jsem se, že si to vyříkám přímo na zákaznickém centru. Navíc jsem tam chtěla odnést i další podepsanou smlouvu (s RWE jako majitelem distribuční soustavy, což je něco jiného než dodavatel plynu).
Jenomže – než jsem se tam dostala, uteklo pár týdnů. Nevadí, měla jsem čas celý měsíc. Cesta to byla dobrodružná, chvíli jsem tam bloudila od jedné budovy ke druhé, ale nakonec jsem přece jen našla, i když cestovat kamsi do gheta, do míst plných zastaváren a oprýskaných domů, je zážitek sám o sobě.
Zážitek to byl i vevnitř, v tom čisťounce vymalovaném místě oslňujícím nejnovějšími technologiemi (“vyzkoušejte si úspornou žárovku!”). Ze 12 přepážek fungovaly 4, takže jsem po půl hodině čekání pochopila, proč všichni ti lidi vypadají, jako by se tu už zabydleli. Většina si stejně šla vyřídit věci typu: hele, voni nás dneska vodpojili, ale to byl nějakej omyl, my jsem to zrovna chtěli doplatit…
Když se teda po té půlhodině otevřely informace, nahrnuli se lidi i tam. Po další době, kdy už jsem se preventivně tvářila, že každému, kdo mě bude chtít předběhnout, jednu vrazím, jsem se ke slečně na info procpala i já.
Můžu vám jen odevzdat tuhle smlouvu? Zbytek vyřídím příště, teď už na to není čas… Slečna mi s profesionálním úsměvem nabídla, ať si tam vyplním formulář, že je to na 5 minut, jenomže já jsem už musela (na rozdíl od většiny přítomných) utíkat do práce, i tak jsem přišla o pár minut pozdě. Tak mi aspoň poradila, ať se na příště objednám, že mě vezmou hned.
Příště (za 2 dny) jsem se teda chtěla objednat, ale zjistila jsem, že nestačí ráno, ale den předem. Opět nevadí, objednala jsem se na další den a přesně na minutu jsem tam byla.
Jaké bylo ale moje zklamání, když mi slečna na přepážce sdělila, že mi nemůže snížit zálohy, protože nemám zaplacenou tu první – splatnost byla před dvěma dny. Ještě mi potvrdila, že to snížení fakt musím udělat tady v RWE zákaznickém centru a nikde jinde, meilem ani přes telefon to nejde. A že se na ni nemám zlobit…
No, na ni se nezlobím. Ale ten systém je naprd. Přes meil můžu klidně uzavřít smlouvu na 3 roky, ale snížit zálohy ne. Nejlepší je, když “pravá ruka neví, co dělá levá”, nebo vám prostě záměrně lžou. Na oficiálních stránkách www.rwe.cz mají výslovně napsané, že změnit výši záloh je úplná brnkačka. Máte na výběr – on-line aplikaci, telefonicky, meilem, písemně nebo osobně. Co chtít víc, že.
Jenomže jak už jsem napsala, na žádost v meilu nikdo nereagoval. To, že jde spíš o pravidlo než výjimku, mi potvrdila i nezávislá poradkyně. Musela jsem si proto najít čas a vyhledat zákaznické centrum. Dvakrát. A stejně to k ničemu nebylo.
Ještě mě napadlo zkusit on-line aplikaci. Zrovna bych v ní mohla změnit trvalou adresu, kterou jsem měla psanou k rodičům, od včerejška ji už ale mám přímo v domečku. Jenomže to jsem se teprve dopálila: po registraci mi vyskočila hláška, že mi pošlou heslo poštou (what? všichni ostatní jej posílají na meil, proč ne RWE?), a do vlastních rukou k tomu. A na adresu trvalého pobytu, tedy k rodičům, i přes to, že korespondenční mám přímo ve smlouvě uvedenou do Brna.
Tramtadadá! Mě už u RWE fakt nepřekvapí vůbec nic…
Tak jsem zaplatila – ač jsem nechtěla – těch 970 Kč. A budu hledat další termín, kdy se dostanu do zákaznického centra, abych si to snížila aspoň od dalšího měsíce. Mimochodem, od půlky března do konce dubna, i když stále v noci mrzlo a dům není zaizolovaný (ale vůbec – odevšad tam táhne), jsem protopila nějakých 750 korun. Předpokládám, že od půlky května až do září plyn nepustím vůbec. A do zimy zateplím.
Nechci brát energii zadarmo, svoje si zaplatím. Jen si nemůžu dovolit platit za něco, co nepotřebuju. Je to tak divné, že nechci někam posílat během roku 12 000 Kč, když předpokládám spotřebu menší a ty peníze navíc prostě nemám, protože za dalších xxx korun chci nakoupit dřevo a k topení využívat kamna?
Pokud jsem pro tento větrný RWE mlýn jen směšný donkichot nebo otravná bzučící moucha, která stejně nemá žádný vliv na jeho chování, a moje požadavky je nezajímají, zbývá mi jen jedna možnost: odejít k někomu, kdo se umí chovat tak, aby to bylo win-win pro oba.
(A nebo to udělat úplně jinak a obejít se bez plynu, což je také reálné. Ono i těch 750 korun mi v tuto chvíli připadá až moc.)
P.S. E.on to určitě nebude. Paní mi přes telefon nabídla super “výhodnou” smlouvu na “pouhých” 17 000 Kč za rok (co, nepřeslechla jsem se?). Ptala jsem se jí, jak na to číslo přišla. Prý to má v tabulkách – rodinný dům.
Jasně. Asi by jim měli do těch tabulek přidat speciální kolonku: “domeček”.
Chci napsat komentář